Nauczyciel idealny – czy istnieje?

ddnacz

Pamiętacie apele w szkole z okazji Dnia Nauczyciela? Albo przygotowywane specjalnie na tę okazję przedstawienia? Dziś, razem Blogerami kulturowymi i językowymi, również postanowiliśmy uczcić Dzień Nauczyciela, ale trochę inaczej. Postanowiliśmy opisać idealnego nauczyciela języków obcych. A czy taki w ogóle istnieje? Śmiem twierdzić, że tak. Co więcej, sama takiego spotkałam!

W 2013 roku miałam okazję pojechać na szkołę letnią do Oslo i wziąć udział w intensywnym kursie języka norweskiego. Spodziewałam się spotkać typowo norweskiego/norweską nauczyciela/nauczycielkę. Wiadomo – blond włosy, błękitne oczy i norweski sposób bycia. Jakie było moje zaskoczenie, gdy do sali weszła niska i niepozorna Norweżka, lat około 70, ubrana na czarno, z czarnym gotyckim makijażem i przeuroczym uśmiechem. To była ciekawa kombinacja i na tyle nietypowa, że od razu polubiłam tę kobietę. Przeczucia mnie nie zawiodły – Berit nie tylko okazała się przesympatyczną osobą, ale też jedną z lepszych nauczycielek, z jakimi miałam styczność.

Na czym polegał jej sekret? Miała trzy cechy, które bardzo cenię w pracy nauczycielskiej, a mianowicie:

Konsekwencja

Bez tego ani rusz. Jestem dość konserwatywna pod tym względem i uważam, że jeśli się czegoś wymaga to trzeba to również egzekwować. Inaczej cały wysiłek pójdzie na marne, a studenci nie będą mieli szacunku do takiego nauczyciela. Berit umiała wymagać jak mało kto. Gdy coś było zadane to mogłam być pewna, że zostanie sprawdzone. Jak trzeba było przeczytać Pana Hamsuna i napisać esej na czwartek, to nie było opcji, żeby się od tego wymigać lub donieść pracę innego dnia lub wcale. Nikt nawet nie odważył się próbować takich numerów z Berit, która choć drobna i niepozorna, potrafiła rzucić groźne spojrzenie spod diabelsko czarnych rzęs ;)

Poczucie humoru

Nic tak nie rozluźnia atmosfery jak poczucie humoru. Nauczyciel, który przemyca tu i ówdzie małe żarty i aluzje to skarb. A taki, który w dodatku potrafi śmiać się z siebie to już w ogóle okaz godny umieszczenia w muzeum! Na kursie w Oslo powodów do radości nam nie brakowało i nawet, gdy ciężko pracowaliśmy na zajęciach, by później zdać egzamin to zawsze Berit udawało się nas rozśmieszyć, gdy najmniej się tego spodziewaliśmy.

Pasja

O tym chyba nie muszę się rozpisywać, bo to rzecz najbardziej oczywista z oczywistych. Jak nauczyciel nie ma pasji to uczniowie wyczują to od razu. Tak zresztą jest chyba w każdym zawodzie. Zawsze chętniej słuchamy osób, które żywiołowo o czymś opowiadają, niż tych, które mamroczą coś pod nosem, zerkając niecierpliwie na zegarek. Pasja Norweżki z Oslo działała na wszystkich, a codzienne, 3-godzinne lekcje mijały nam zawsze bardzo szybko. Nie mogłam się temu nadziwić, pamiętając jak czasem 45 minut angielskiego w szkole potrafiło mnie skutecznie uśpić, a te kilka godzin wydawało się mijać jak kilka chwil.

Cech dobrego nauczyciela jest z pewnością o wiele więcej i być może każdy z Was docenia coś innego. Jeśli ciekawi Was, jakich nauczycieli lubią pozostali Blogerzy kulturowi i językowi, to koniecznie do nich zajrzyjcie:

Chiny:

Biały Mały Tajfun – Dzień Nauczyciela

Francja:

Demain viens avec tes parents – Dzień Nauczyciela

Francuskie i inne notatki Niki – Wspomnień czar… w Dniu Nauczyciela

FRANG – 11 cech idealnego nauczyciela

Blog o Francji, Francuzach i języku francuskim – Jak zostałam panią od francuskiego

Hiszpania:

Hiszpański na luzie – Nauczyciele języków, taki was zapamiętałam

Japonia:

Japonia-info.pl – Nauczyciel, który zmienił moje podejście do nauki języków

Niemcy:

Niemiecki w Domu – Cechy dobrego nauczyciela

Językowy Precel – Moje nauczycielki niemieckiego

Rosja:

Dagatlumaczy.pl – blog o tłumaczeniach i języku rosyjskim – Dzień Nauczyciela – komu zawdzięczam znajomość rosyjskiego?

Wielka Brytania:

English Tea Time – Jak nauczycielka angielskiego wpłynęła na moje życie

Lanuage Bay

Angielski dla każdego – Dzień Nauczyciela 2016

English with Ann – Jak być dobrym nauczycielem

Włochy:

italia-nel-cuore – Dobry nauczyciel to skarb

Primo Cappuccino – Jakim nauczycielem języków obcych NIE być?

Wielojęzyczne:

uLANGUAGES – Dzień Nauczyciela 2016 i najbardziej inspirujący nauczyciel w moim życiu

Lingwoholik: Jaki wpływ na językoholizm mają nauczyciele?

17 myśli na temat “Nauczyciel idealny – czy istnieje?

  1. Takim nauczycielem to chyba trzeba się urodzić :) Mimo że aktualnie nadużywamy nieco słowa pasja, to myślę, że to właśnie ona sprawia, że wieku nawet 70 lat potrafimy z przyjemnością nadal wykonywać nasz zawód, czego Tobie i sobie życzę :)

    Polubione przez 1 osoba

Dodaj komentarz